Ontdek praktische info, nieuws en tips voor senioren.

article

Het Tubbe-model: getuigenissen in rusthuizen en serviceflats

Actualiteit /

Kent u het Tubbe model? Het Zweeds Tubbe model is een participatief beheersmodel waar de bewoners en het personeel deelnemen in de beslissingen van het instituut.

In België zijn er vandaag meer dan 80 instellingen waar een gepersonaliseerde begeleiding werd of wordt aangeboden.

We ontmoeten drie instellingen voor senioren die ervoor gekozen hebben de Tubbe benadering in te voeren in de residentie.

Waarom gaan voor het Tubbe avontuur?

In de Residentie Comte d’Egmont, een klein onafhankelijk rusthuis van 50 bedden in de provincie Hainaut sinds 1993, Isabelle Thiébaut beheert de home samen met haar man en hun schoondochter sinds 2010.

Sinds enige tijd werd de residentie geconfronteerd met moeilijkheden om het personeel te motiveren. De werknemers beantwoorden niet aan de verwachtingen met betrekking tot de fundamentele waarden van het huis: het familiaal karakter, welzijn en kwaliteit, met name. Aan de zijde van de directie, had Isabelle de indruk niet te worden beloond voor de geïnvesteerde energie in haar ploeg.

In 2018, woont ze een presentatie bij van het Tubbe model. De overtuiging is onmiddellijk:  « Dit is wat we nodig hebben », denkt Isabelle « C’est ce qu’il nous faut », se dit Isabelle. « Ik heb onmiddellijk begrepen dat dit model ons ging helpen om meer welzijn te brengen in onze groep en opnieuw zin ging geven aan hun werk. »

In het woonzorgcentrum Champ de Saucy in Villers-Perwin, had de ploeg nog nooit horen spreken van het Tubbe model voor een oproep voor projecten gelanceerd door de Koning Boudewijn Stichting. « Dit volgde echter op een lange bezinning die al binnen onze residentie was gestart: namelijk de vrije keuze van bewoners intensiveren. We liepen echter op een gegeven moment vast. », legt bedrijfsleider Eve Thiébaut uit.

In Jalhay, in de Residentie Les Cheveux d’Argent het Tubbe model was een vervolg op de initiële opleiding van alle medewerkers in 2019 in de Montessori-methode. "We reageerden heel snel op de projectoproep van de Koning Boudewijnstichting en werden geselecteerd", herinnert Anne-Laure Dislaire, directeur van het etablissement, zich.

Hoe het model binnen de inrichting te implementeren?

Het begint meestal met een eerste briefing met medewerkers en/of bewoners. « Alles is heel goed verlopen. De medewerkers hebben het project hartelijk ontvangen. De enige remming die ik kon identificeren, waren gewoonten die soms jarenlang ingesleten waren. » specificeert de manager van Champ de Saucy.

Neem de tijd om vragen en eventuele zorgen te beantwoorden ("Wat wordt er van ons verwacht?"). Dan, beetje bij beetje, pakt de mayonnaise.

Bij Cheveux d’Argent was het een wens dat alle medewerkers de training zouden krijgen die gegeven werd door de coach. « Sommige medewerkers zijn ontvankelijk, anderen wat minder. Het is normaal. We hebben met elkaars affiniteiten rekening gehouden » legt Anne-Laure Dislaire uit.

Ten slotte worden in aanwezigheid van alle bewoners thema's gedefinieerd: activiteiten, maaltijden, organisatie ... Bewoners mogen zich over alle onderwerpen uiten. Het belangrijkste is om in het begin niet te dun uit te spreiden. Je moet stap voor stap gaan, want soms brengen ideeën grote veranderingen binnen de woning met zich mee. Eve Thiébaut van de assistentiewoning Champ de Sancy vertelt: « Natuurlijk heeft het team ook plannen voor de residentie. Essentieel is echter dat de ideeën van de bewoners zelf komen. Onze rol is begeleiden en controleren. »

Vervolgens worden de projecten doorgaans opgezet in kleine werkgroepen, naargelang de affiniteiten van elke bewoner. Wat waren de mogelijke moeilijkheden die u tegenkwam? Zoals bij elke verandering, weet je nooit dat alle mensen vanaf het begin aan boord zijn. Beetje bij beetje komen er dingen in beweging. “Op managementniveau moet je proactief zijn en je teams ondersteunen. Vooral in het begin is het essentieel om aanwezig te zijn en te luisteren', adviseert de zaakvoerder van graaf Egmont. "Elk verpleeghuis is anders, je moet je aanpassen aan de mensen en hun affiniteiten."

Enkele voorbeelden van wijzigingen 

Binnen het personeel 

• Werken aan communicatie tussen teams (vooral tijdens uitzendingen) 

• Moedig personeel aan om proactief te zijn en oplossingen te bieden voor problemen die zich voordoen 

• Wees flexibel in de organisatie van het toilet. « Om 6.30 uur beginnen met wassen bij een bejaardentehuis terwijl hij vroeger om 9.00 uur opstond, houdt geen rekening met de persoon » , legt Isabelle Thiébaut uit. « Het maakt deel uit van het individuele project van elke bewoner. Aandacht voor de kleine dingen in het dagelijks leven is essentieel: dit is wat belangrijk is voor de persoon. Als een bewoner er de voorkeur aan geeft om te ontbijten voordat hij zich gaat wassen en aankleden, is dat hun tempo, hun keuze, en dat moet worden gerespecteerd. »

• De medewerkers bieden spontaan aan om projecten te initiëren met één of meerdere bewoners (begeleiding van een gospelconcert, wandeling naar de markt, enz.)

Op bewonersniveau 

• Organisatie van praatgroepen 

• Uitvoering van door bewoners geïnitieerde activiteiten 

• Ontwikkeling van gemeenschappelijke ruimtes 

• Opzetten van diverse medezeggenschapscommissies (voorbeeld: de menucommissie met de kok en enkele bewoners)

Bij Cheveux d’Argent werken teams altijd vanuit de wensen van de bewoner, hun doelen en gevoelens. "Als iemand thuiskomt, vragen we wat hij vroeger deed en vooral wat hij wil behouden", legt de ergotherapeut uit.

De dementerende referent en diëtist van het huis werkt voornamelijk in Cantou. Als er een nieuwe bewoner arriveert, biedt ze aan om een ​​levensverhalenboek te maken. Zo leren alle medewerkers de persoon beter kennen. Het bevat foto's, levensverhalen, familie. “In Cantou is het zaak om de bewoners zoveel mogelijk te betrekken. Zo maken ze elke ochtend zelfstandig het ontbijt. Een bewoner zorgt voor de post, sommigen tuinieren, weer anderen dekken de tafels... Het is goed voor senioren om mee te doen, om eigenaar te worden van hun leefruimte. Het Tubbe model heeft alle medewerkers bewust gemaakt van het model en hen vertrouwen gegeven", besluit ze.

Het Tubbe-model in tijden van COVID 

Zoals in de overgrote meerderheid van verpleeghuizen, was de covid-periode erg tumultueus en moeilijk in de Comte d'Egmont. De Tubbe-aanpak was echter een grote hulp voor de residentie. “Tubbe heeft natuurlijk ons ​​Covid-protocol beïnvloed. Samen met de nodige sanitaire, hygiënische, test- en isolatiemaatregelen wilden we onze bewoners beschermen en tegelijkertijd de sociale banden zoveel mogelijk behouden. Hier droeg bijvoorbeeld alleen het personeel maskers en waren de bewoners tijdens de tweede golf "slechts" drie weken volledig op hun kamer. Het resultaat: geen ziekenhuisopname of overlijden. Het personeel zette een ongelooflijke energie in om het gebrek aan familiaal contact op te vangen door verschillende activiteiten te organiseren. Deze werden ook gedeeld via onze Facebook-pagina die speciaal voor de gelegenheid is gemaakt om met families te communiceren', zegt Isabelle.

Het Tubbe-model in tijden van COVID Op Champ de Saucy konden bewoners tijdens de gezondheidscrisis schriftelijk communiceren met kinderen van een nabijgelegen school. Na een brainstormfase binnen de residentie kozen de bewoners Tubbe als hun 1ste project om Thanksgiving te organiseren. Het idee is om binnenkort een intergenerationele bijeenkomst te organiseren. Welke positieve effecten kunnen we verwachten? Bij Champ de Saucy is de implementatie van het Tubbe-model nog vrij recent. We zien echter al positieve effecten. De bewoners voelen zich gewaardeerd om projecten te realiseren. Het is stimulerend voor iedereen, ook voor het personeel.

“We kunnen allemaal in de val trappen wanneer we in de plaats van de bewoners denken of ons voorstellen dat wij beter weten wat zij nodig hebben dan zij. Tubbe maakt het mogelijk om de bewoner weer centraal te stellen en ons voor ogen te houden dat het etablissement vooral hun woonplek is”, besluit Eve Thiébaut terecht.

In de residentie Comte d'Egmont hebben de medewerkers zelf gevraagd om een ​​opleiding in welwillendheid. Er is nu veel meer proactiviteit en spontaniteit in de verzoeken binnen de teams. “We zien meer glimlachen, we horen meer gelach. Tubbe heeft een nieuwe betekenis gegeven aan beroepen die niet altijd voldoende gewaardeerd worden”, legt Isabelle uit.

Op het niveau van de bewoners heeft het verpleeghuis Comte d'Egmont de schalen van Kafz-evaluatie zien verbeteren ... Dit zijn indicatoren die zich nooit vergissen. “2 jaar na de start zitten we nu in een fase van verankering. Het doel is om te consolideren wat al is ingevoerd. " 

En als Isabelle Thiébaut vandaag tijdens de bewonersraad vraagt ​​wat de dominante waarde is in het huis, is het antwoord unaniem: vrijheid... 

Bent u op zoek naar een verzorgingstehuis met de Tubbe-aanpak? Contacteer ons: een MySeniors-adviseur helpt u gratis bij uw zoektocht op +32 (0) 2 445 59 40 of per e-mail op contact@myseniors.be.